تولید و مصرف ورق گالوانیزه در سراسر دنیا و تنوع بالا در مشخصات ساختاری این نوع ورق باعت شده استانداردهای متنوعی برای طبقه بندی این محصول در کشورهای مختلف جهان وجود داشته باشد. از جمله معروف ترین استانداردهای ورق گالوانیزه می توان به استاندارد EN 10346 اشاره کرد که در کشور ما نیز بسیار رواج یافته است.

استاندارد EN 10346 چیست؟

BS EN 10346 یک استاندارد اروپایی برای طبقه بندی ورق های گالوانیزه ای است که به روش غوطه وری گرم، روی اندود می شوند.

💡
گالوانیزه گرم یا گالوانیزه به روش غوطه وری گرم به روشی گفته می شود که در آن ورق روغنی، با غوطه ور شدن در یک وان پر از فلز روی مذاب، روی اندود شده و به ورق گالوانیزه تبدیل می شود. 

چه محصولاتی با استاندارد EN 10346 طبقه بندی می شوند؟

محصولاتی که با این استاندارد طبقه بندی می شوند ورق های گالوانیزه ای هستند که درصد کربن موجود در آن ها نسبتا کم است و به همین خاطر، خاصیت شکل پذیری بالایی دارند. ضخامت ورق های تحت این استاندارد عموما از 0.35 تا 3 میلی متر است.

ورق های گالوانیزه ای که در این گریدها دسته بندی می شوند معمولا در ساخت محصولاتی مانند  سازه های LSF و پروفیل های آبرو به کار برده می شود.

گرید کششی و فرم دهی در استاندارد EN

برای کسانی  که در صنعت  ورق گالوانیزه فعالیت می کنند، واژه هایی مانند DX52D، DX54D و … اصطلاحاتی آشنا هستند. در ادامه به معرفی اجزای مختلف نامگذاری ورق های گالوانیزه در گرید کششی و فرم دهی مطابق با استاندارد EN می پردازیم.

استاندارد اروپایی برای گریدبندی ورق گالوانیزه

D

حرف  D به عنوان اولین حرفی که در این نامگذاری به کار می رود، بیانگر قابلیت Cold forming است.
Cold forming یا  Cold roll forming برای ورق های گالوانیزه ای به کار می رود که بدون گرما قابلیت شکل دهی دارند و می توان آن ها را در دمای عادی اتاق فرم داد.

X

حرف X در میان حروف انگلیسی معمولا برای نشان دادن مجهول به کار می رود. در اینجا نیز حرف X نشان دهنده مشخص نبودن حالت نورد بستر آلیاژ است.
به عنوان مثال اگر به جای حرف X از حرف  C استفاده شده باشد، نشان دهنده روش نورد سرد و اگر از حرف D استفاده شود نشان دهنده روش نورد گرم است.

اعداد 51 تا 57

این اعداد نشان دهنده درجه فولاد به کار رفته در ورق است؛ به گونه ای که هرقدر این عدد کوچکتر باشد مقدار کربن بیشتر و در نتیجه ورق سخت تر است و هرچقدر این عدد بزرگتر باشد میزان کربن موجود در فولاد کمتر بوده و ورق خاصیت کششی بیشتری دارد.

حرف پایانی D بعد از دو رقم نیز نشان دهنده گالوانیزه گرم است.

گرید کششی و فرم دهی ورق گالوانیزه

گریدهای ورق گالوانیزه از نظر قابلیت شکل پذیری و میزان کشش

ورق های طبقه بندی شده در این گرید، همگی فولادهای کم کربنی هستند که انعطاف پذیر بوده و قابلیت کشش و شکل دهی دارند. به گونه ای که می توان آن ها در دمای عادی به وسیله دستگاه های پرس و فرمینگ به محصولات دلخواه تبدیل کرد.

DX51D

  • گرید مناسب برای اجرای عملیات سخت خمشی
  • مناسب برای تولید پروفیل ها
  • یک گرید تاشو با امکان ایجاد خم و فرم

DX52D

  • گرید نیمه کششی
  • مناسب برای عملیات ساده کششی
  • دارای خاصیت کششی بیشتر نیست به DX51D
💡
ورق های DX51D و DX52D در بازار به گریدهای صنعتی مشهورند. میزان کربن موجود در این ورق ها نسبتا زیاد است به همین دلیل سختی بیشتری دارند و از کشش پذیری کمتری نسبت به سایر گریدها برخوردارند. 

DX53D ، DX54D  و DX56D

  • گرید مقاوم در برابر خستگی
  • مناسب برای کشش های عمیق
💡
ورق های DX53D ، DX54D و DX56D در بازار به گریدهای خودرویی مشهورند. میزان کربن موجود در این ورق ها نسبتا کم است به همین دلیل کشش پذیری بالایی دارند و در صنایعی مانند خودروسازی بسیار پرکاربرد هستند.

جمع بندی

یکی از رایج ترین استانداردها برای طبقه بندی ورق های گالوانیزه، استاندارد اروپایی EN 10346 است. در این پست به معرفی اجزای مختلف این استاندارد برای ورق های گرید فرم دهی و کشش پرداختیم. توجه داشته باشید که استانداردهای مختلف دیگری مانند استاندارد ملی، استاندارد ژاپنی و… نیز برای مشخص کردن معیارهای فنی و کیفی ورق گالوانیزه کاربرد دارند.

برای دریافت مشاوره و خرید ورق گالوانیزه کارخانجات مختلف با کارشناسان زرین فولاد شهریاری در تماس باشید.

administrator

Stay in the loop

Subscribe to our free newsletter.